Proč email marketing umírá a nahradí ho chatboti?

Zkuste si na tuhle otázku schválně nejdřív odpovědět sami.

Prosím, zvedněte ruku všichni, kdo se zájmem sjíždíte složky promo akce a spam. Hledáte nejlepší nabídky hrnců a hlídáte, jestli se neobjeví další ze zapomenutých předků, který vám odkazuje královský majetek. Došlo to tak daleko, že mi dává smysl platit si aplikaci, která mi email čistí.

Shrnul bych odpověď na tuhle otázku jednou větou, kterou říká můj oblíbený guru Gary Vaynerchuk – „The market gets to decide„. Trh a lidi rozhodnou. Můžete skupovat databáze, mít stovky tisíc adres, posílat zprávy každý den, ale když to lidi nebude bavit a nebudou vám otevírat maily, tak je vám to k ničemu. S emailem narážíte do zdi – sbíráte čím dál tím víc adres a dosahujete čím dál tím menší otevíratelnosti. Je to začarovaný kruh. 🤯

Už dneska můžeme vidět tu obrovskou transformaci. Dávno neposíláme maily. Posíláme si zprávy na Messengeru, WhatsAppu nebo přes iMessage.

Kdy jsi naposled poslal/a email a kdy odpověděl/a na Messengeru? Zákazníci nepřijdou za vámi, musíte jít naopak tam, kde jsou oni.

Pořád nejste přesvědčeni?

Tuhle myšlenku jistí můj sofistikovaný graf, ke kterému se můžete vrátit pokaždé, když máte pochybnosti o nové technologii, produktu, službě nebo trendu. 🤭

Adaptace technologie podle mého smyšleného grafu. USA vede nad ČR s náskokem několika let.

Sečteno, podtrženo. Všechno, co funguje v USA, dorazí časem i sem.

Super příkladem je třeba Tomáš Čupr. Z Ameriky k nám přivezl rozvoz pizzy, nebo nákup potravin online. Dnes už není nic neobvyklého objednat si oběd rozvozem z aplikace, nebo si naklikat nákup na počítači. A úplně stejný vývoj mají chatboti.

Nečekaně to stejně fungovalo i s email marketingem. Ten u nás tenkrát rozšířil David Kirš. Taky s mezerou několika let, když už v USA každý marketér věděl, o co go.

Stejně tak k nám z USA dorazil, o několik let později, i Influencer marketing. Rozdíl mezi konáním prvního Vidconu (pozn. nejznámější sešlost youtuberů/influencerů a jejich fanoušků) a prvního Českého Craftconu (pozn. Česká verze Vidconu – dále třeba Utubering nebo 4FANS) byl nejméně tři roky. To, že jsou v Americe napřed, nám dává obrovskou nefér výhodu. Dokážeme odhadnout, jakým směrem se budou udávat trendy. A zrovna tam teď frčí Messenger marketing a chatboti.

Tak co mám teda dělat, smazat databázi a začít znovu?!

Nechci zatracovat emailing. ZATÍM… Když vám něco funguje, nemá smysl to měnit. A pokud máte obavy z nafouknutého GDPR, nemusíte kvůli tomu chodit o dům vedle. Přece jenom s chatbotem se GDPR nevyhnete – pokud bude váš robot např. sbírat emaily… 😆 (ano, čtete správně, sbírat emaily přes chatbota… vysvětlím později).

Ale když znáte trend, dokážete číst grafy nebo věštit z karet budoucnost, tak je fajn být připravený. A při nejlepším se svézt s trendem. Rád zkouším nové věci, jsem připravený, ale co si budeme říkat… Email je jistota (v ČR). Takže do doby, než mi bude rozesílání mailů dávat smysl, tak tomu budu věnovat pozornost. Malou, ale budu.

Češi se teprve učí používat messaging aplikace. Někteří uživatelé si třeba stále myslí, že jim automatizované zprávy chatbota posíláme osobně – krásně to funguje v náš prospěch, jedna z výhod „early adopters“ (prvních uživatelů) chatbotů. Další z mnoha výhod jsou výsledky chatbotů. Přesvědčte se sami. ⬇️

Statistika otevíratelnosti emailů vs. zpráv od chatbota v Messengeru.

Otevíratelnost emailů vs. zpráv od chatbota v Messengeru. Reálné statistiky jednoho z mých klientů.

Email má v průměru něco kolem 15-30% otevíratelnost, zatímco chatbot má někdy i 100% přečtení. U prokliků je to podobné, u emailu se pohybujeme okolo 15 % a u chatbota proklikne až 40 % uživatelů. Doba se mění a kdo se neposune, tomu ujede vlak. Představte si, jakou výhodu byste měli, kdybyste budovali databázi emailů dlouho předtím, než to dělala vaše konkurence. Tuhle možnost máte teď s chatboty. Trh se vyvíjí a vy jako prodejci se musíte přizpůsobit.

Podle serveru BuiltWith je v ČR zatím pouze 188 aktivních chatbotů (běžících na platformě Manychat), to znamená, že je teď nejlepší čas s chatbotem začít. Máte proto obrovskou šanci stát se lídrem Messenger marketingu ve svém oboru.

Značky se přesouvají z Facebooku na Instagram, proč? Z úplně stejného důvodu. Kam jdou uživatelé, tam budete muset být dřív nebo později i vy.

„Fear kills growth“ (strach zabíjí růst) – nebo nepůjdete, dokud vám bude tuhle ztracenou příležitost dotovat jiný prodejní kanál. 😊 Protože ztracená příležitost = ztracený zisk (= zisk konkurence), uděláte to vy nebo vaše konkurence.

Proč i přes to všechno teda sbírám emaily přes chatbota? Protože pomocí emailových adres můžu jednoduše identifikovat uživatele mého chatbota při cílení na Facebooku. 😄

Díky moc za pozornost. Zajímá mě i tvůj pohled, když si to dočetl/a až do konce. Co si myslíš o chatbotech ty, už nějakého máš? Napiš mi do komentářů a pokud se ti článek líbil, můžeš mi dát like, sdílet ho dalším markeťákům, eshoperům nebo podnikatelům a jestli si chceš vyzkoušet, jak chatboty používám já, tak klikni níže a přihlaš se do mého chatbota na Messengeru. Budu ti posílat nové techniky, tutoriály, case studies a strategie, které v ČR nikdo nesdílí. 😉

K chatbotovi se můžeš přihlásit kliknutím sem.

Vytvořil jsem první chatbot online kurz Robchatbot, který vás naučí vytvořit chatbota krok za krokem. Píšu blog Laboři.cz, kde sdílím novinky a tajné techniky a strategie, které mi pomohli prodat za 6,5 milionu korun během 24 hodin. Pomáhal jsem první umělecké školce Fox and Rose získat klienty. V 17 jsem začal pracovat pro jednu z nejprestižnějších marketingových agentur SYMBIO. A teď se na volné noze věnuji online marketingu a chatbotům.

Mám vám dát vědět, až vyjde další článek? 

Komentáře